ایران همدان

کلمات کلیدی

زنگنه تنها شهر بدون کتابخانه همدان

فطریه همدانی ها

فطریه همدان

زکات فطره ظرف ۲۴ ساعت به‌ حساب نیازمندان واریز می‌شود

۵۰۰ میلیون تومان برای زندانیان نیازمند همدان در جشن گلریزان جمع‌ شد

احداث کارخانه رینگ آلومینیوم خودرو در اسدآباد آغاز می‌شود

اگر فاطمیه و عاشورا نبود نطفه انقلاب هرگز بسته نمی‌شد

۲۰۰ ملک مخروبه همدان برای جلوگیری از تجمع معتادن تخریب شد

رتبه برتر پویش "ذوالفقار_یار_خراسانیم" به همدانی‌ها رسید

آزمون شفاهی حفظ و مفاهیم قرآن کریم اسفندماه امسال برگزار می‌شود

شهدا در دفاع از حریم ولایت به حضرت زهرا(س) اقتدا کردند

جانباز همدانی به جمع شهدا پیوست

۱۱۴ میلی‌متر بارش برف و باران در همدان ثبت شد

جزییات مراسم استقبال و وداع با پیکر "شهید حیدری " اعلام شد

یادواره ۳۲۷ شهید فرماندهی انتظامی استان همدان برگزار می‌شود

۴۶۰۰ تن شکر به قیمت ۱۲ میلیارد تومان در همدان خریداری شد

امدادگران هلال‌احمر به بیش از ۱۹۰۰ نفر در طرح زمستانه امدادرسانی کردند

تغییر شغل‌های یک شبه در بازار همدان خودسرانه انجام می‌شود

همدان آسیا به لیگ دسته سوم

سقوط قهرمان اسبق

مردم همدان

با حضورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن شکوهمندی نظام را ثابت کردند

بیش از ۷ هزار تن محصولات کشاورزی از کشاورزان اسدآبادی خریداری شد

پیکر شهید مفقودالاثر "حیدری" پس از ۲۹ سال شناسایی شد

عزت

آزادگی و استقلال ما به برکت دیانت است

مردم را به نظام بدبین می‌کند

روحیه اشرافی‌گری برخی مسئولان

نخستین جشنواره هنر خوارزمی در همدان برگزار شد

یک‌هزارو ۷۰۰ بسته‌های حمایتی بین نیازمندان ملایری توزیع شد

صنایع دستی استان همدان

صنایع دستی استان همدان همچون چرم‌دوزی، گلیم‌بافی، قالی‌‌بافی، گیوه‌بافی و مرواربافی است که در اصل این صنایع میراث فرهنگی این استان محسوب می‌شود.

همچنین هنرمندان زیادی در زمینه‌های منبت‌کاری، معرق‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، طلاکوبی، نقره‌کوبی و سنگ‌‌تراشی در استان همدان فعالیت دارند.

سفال لالجین استان همدان

اشیاء سفالی در بازارچه‌های شهر همدان جلوه‌ خاصی به این شهر داده است که رنگ‌ها و شکل‌های جالب و زیبایی دارند. بر اساس مدارک موجود، هنر سفال‌گری تاریخچه‌ای حدود ۷۰۰ سال دارد.

عکس داخل متن

در موزه‌ سفال شهر همدان که در یکی از مناطق قدیمی شهر قرار گرفته است، به وضوح قدمت و هنر سفال‌گری به چشم می‌خورد.

عکس داخل متن

چرم استان همدان

دامپروری نقش مهمی در زندگی روزمره‌ اهالی استان همدان دارد. مردم این شهر نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل، از پوست حیوانات چرم درست کرده و با آن برای خود لباس و کفش می‌ساختند.

عکس داخل متن

به دلیل این که اکثر مردم این شهر در زمینه‌ چرم‌دوزی مهارت داشتند، همدان، به دباغخانه نیز شهرت پیدا کرد و در آن کارخانجات ساختن چرم به وجود آمد. اما متاسفانه اکنون تعدادی از این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از کار افتاده‌اند. چرم استان همدان بسیار مرغوب و باکیفیت است و حتی به کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود.

قالی‌بافی استان همدان

مردم شهر همدان در زمینه‌ قالی‌بافی هم فعالیت می‌کنند. از پشم حیوانات نخ تولید کرده و با استفاده از سبک خود در بافتن قالی و فرش، توجه مسافران ایرانی و خارجی را به این استان جلب کرده‌اند.

عکس داخل متن

هنرمندان قالی‌باف شهر همدان برای رنگ کردن نخ، از شیره‌ی گیاهان و درختان استفاده می‌کنند. طرح‌های ترنج و ماهی جزو بیشترین طرح‌هایی هستند که روی قالی‌ها خود نمایی می‌کنند.

عکس داخل متن

در همدان قالی‌ها و فرش‌ها به نام‌های مختلفی چون دوزرعی، چارک، کناره، خرکی، روکرسی و پشتی به فروش می‌رسند.

گلیم استان همدان

گلیم، فرش بافته شده‌ صاف و یا قالی بدون گره، پرز و خواب است. گلیم استان همدان در نوع خودش بی‌نظیر و در بین خاص و عام معروف است. استاد کاران ماهر و زبردست، طر‌ح‌ها و نقش‌های زیبایی بر روی گلیم پیاده می‌کنند و به همین دلیل افراد زیادی از سراسر دنیا، مجذوب گلیم‌های شهر همدان می‌شوند.

گل قندی، خرچنگی،زنگوله، دست دلبر، گل لاله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی از معروف‌ترین طرح‌های گلیم شهر همدان هستند. گلیم شهر نهاوند در استان همدان، حرف اول را می‌زند و حتی به کشورهای آسیایی و اروپایی هم صادر می‌شود.

مروار بافی استان همدان

مرواربافی از دیگر صنایع‌دستی استان همدان است که مروار به خوبی در این شهر به وجود می‌آید. از مروار صنایعی دستی حصیری همچون مبل، صندلی، میز، سبد و کلاه می‌بافند. بعضی از ترکه‌های چوب مروار را به چند قسمت تقسیم می‌کنند. بعد آن‌ها را خیس کرده تا کاملا نرم شوند. سپس با هنر خود صنایع حصیری می‌بافند در معرض فروش قرار می‌دهند

شیرینی‌های سنتی استان همدان

بر اساس نظر کارشناسان، بسیاری از شیرینی‌های کشور ایران در استان همدان تولید و توزیع می‌شود که حتی تعدادی از آن‌ها ثبت جهانی شده‌اند. سوجوق، انگشت پیچ، نان نارگیلی، کماج، شیرمال، برساق، حلوا زرده باسلوق، پیکه چوک و شیره‌ی معروف ملایر از جمله شیرینی‌های سنتی شهر همدان هستند.

انگشت‌پیچ

انگشت‌پیچ استان همدان، از جمله شیرینی‌های کهن و سنتی این شهر به حساب می‌آید که پیشینه‌ای بالغ بر یک‌ قرن دارد. شیرینی‌های سنتی شهر همدان معمولا در ماه مبارک رمضان طبخ و توزیع می‌شوند و مردم از آن‌ها برای سفره‌های افطارشان خریداری می‌کنند.

شکر، آب، سفیده‌ی تخم‌مرغ، گلاب و جوهر لیمو موادی هستند که در پخت‌و‌پز انگشت‌پیچ بکار می‌روند.

عکس داخل متن

این شیرینی بخاطر این که موقع خوردن کمی کش می‌آید، نامش را انگشت‌پیچ گذاشته‌اند. در زمان‌های بسیار قدیم که قاشق وجود نداشت، غذا را با دست میل می‌کردند. مردم استان همدان این شیرینی خوشبو و خوشمزه را به دور انگشت دست خود می‌پیچیدند و نوش جان می‌کردند. انگشت‌پیچ و کماج شهر همدان، ثبت ملی شده‌اند.

نان کماج استان همدان

نان کماج استان همدان، از دیگر شیرینی‌های سنتی و قدیمی این شهر به شمار می‌رود و شهرت جهانی دارد.

آب،آرد، روغن مایع، کره، پودر دارچین، تخم‌مرغ، نمک، شکر، کنجد، خمیرمایه‌ی فوری،گردو، شیر و کمی شکلات برای طبخ این شیرینی خوشمزه مورد نیاز است.

عکس داخل متن

مسافرانی که به استان همدان سفر می‌کنند، نان کماج را به همراه چای، نوش‌جان می‌کنند. این شیرینی آنقدر خوشمزه و لذیذ است که مسافران از آن برای اقوام و آشنایان خود به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

حلوا زرده‌ی استان همدان

حلوازرده استان همدان یک غذای مهم و مقوی به شمار می‌رود و همیشه بر سر سفره‌های مردم این شهر دیده می‌شود. آشپزهای ماهر و چیره دست این استان، با استفاده از موادی چون شکر، زعفران، نشاسته، زرده‌ی تخم‌مرغ، گلاب، و روغن این حلوای خوش طعم را طبخ می‌کنند.

عکس داخل متن

حلوازرده‌ی استان همدان به ثبت ملی رسیده است.

باسلوق استان همدان

استان همدان مانند دیگر مناطق کشور عزیز ایران، با فرا رسیدن سال نو، به تهیه و پخت شیرینی‌های خوشمزه می‌پردازند و عطر بی‌نظیری محله‌ها و کوچه‌های استان همدان را فرامی‌گیرد.

عکس داخل متن

شیرینی باسلوق یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های استان همدان  است که علاوه بر این شهر، مردم شهرهای اراک و مراغه هم این شیرینی را طبخ می‌کنند. مغز بادام، شیره‌ی انگور، نشاسته، هسته‌ی زردآلو، مغز گردو  ادویه‌های مورد نیاز، در تدارک و پخت باسلوق بکار برده می‌شود.

نان شیرمال استان همدان

نان شیرمال استان زیبای همدان، یکی از دیگر خوراکی سنتی و محبوب این شهر است که در بعضی از استان‌های کشور ایران هم پخت می‌شود.

عکس داخل متن

مردان و زنان ماهر استان همدان با استفاده از موادی چون گردو، تخم‌مرغ، آرد، کشمش، شیر، روغن، ماست، کره، نمک و کنجد به طبخ نان شیرمال می‌پردازند.

نان شیرمال خوراکی بسیار خوشمزه و لذیذی است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

نان نارگیلی استان همدان

نان نارگیلی از دیگر  شیرینی‌های سنتی و دلچسب استان همدان است که علاوه بر طعم بسیار دلچسب، عطر فوق‌العاده خوشبویی را به همراه دارد که گردشگران ناخواسته به سویش جذب می‌شوند.

عکس داخل متن

 آرد سبوس‌دار، گلاب، پودر نارگیل، تخم گشنیز، شکر و نمک در تهیه‌ی نان نارگیلی کاربرد دارد.

برساق استان همدان

از دیگر شیرینی‌های خوشمزه و سنتی استان همدان می‌توان به برساق اشاره کرد که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این خوراکی در شهرهای دیگر ایران مثل ایلام و کرمانشاه هم طبخ می‌شود.

عکس داخل متن

برساق خوش طمع را با موادی چون شکر آرد، شیر، نمک، شکر، تخم‌مرغ، روغن و ادویه مناسب، به صورت خمیر درست کرده و سپس در داخل روغن سرخ می‌کنند.

برساق در هر کجای سرزمین ایران به سبک و روش آن منطقه طبخ می‌شود. گردشگران از این شیرینی هم برای خانواده و اقوام خود سوغات می‌برند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی