ایران همدان

کلمات کلیدی

زنگنه تنها شهر بدون کتابخانه همدان

فطریه همدانی ها

فطریه همدان

زکات فطره ظرف ۲۴ ساعت به‌ حساب نیازمندان واریز می‌شود

۵۰۰ میلیون تومان برای زندانیان نیازمند همدان در جشن گلریزان جمع‌ شد

احداث کارخانه رینگ آلومینیوم خودرو در اسدآباد آغاز می‌شود

اگر فاطمیه و عاشورا نبود نطفه انقلاب هرگز بسته نمی‌شد

۲۰۰ ملک مخروبه همدان برای جلوگیری از تجمع معتادن تخریب شد

رتبه برتر پویش "ذوالفقار_یار_خراسانیم" به همدانی‌ها رسید

آزمون شفاهی حفظ و مفاهیم قرآن کریم اسفندماه امسال برگزار می‌شود

شهدا در دفاع از حریم ولایت به حضرت زهرا(س) اقتدا کردند

جانباز همدانی به جمع شهدا پیوست

۱۱۴ میلی‌متر بارش برف و باران در همدان ثبت شد

جزییات مراسم استقبال و وداع با پیکر "شهید حیدری " اعلام شد

یادواره ۳۲۷ شهید فرماندهی انتظامی استان همدان برگزار می‌شود

۴۶۰۰ تن شکر به قیمت ۱۲ میلیارد تومان در همدان خریداری شد

امدادگران هلال‌احمر به بیش از ۱۹۰۰ نفر در طرح زمستانه امدادرسانی کردند

تغییر شغل‌های یک شبه در بازار همدان خودسرانه انجام می‌شود

همدان آسیا به لیگ دسته سوم

سقوط قهرمان اسبق

مردم همدان

با حضورشان در راهپیمایی ۲۲ بهمن شکوهمندی نظام را ثابت کردند

بیش از ۷ هزار تن محصولات کشاورزی از کشاورزان اسدآبادی خریداری شد

پیکر شهید مفقودالاثر "حیدری" پس از ۲۹ سال شناسایی شد

عزت

آزادگی و استقلال ما به برکت دیانت است

مردم را به نظام بدبین می‌کند

روحیه اشرافی‌گری برخی مسئولان

نخستین جشنواره هنر خوارزمی در همدان برگزار شد

یک‌هزارو ۷۰۰ بسته‌های حمایتی بین نیازمندان ملایری توزیع شد

متخصصان سونوگرافی در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت و درمان و نیز خود‌ارجاعی متخصصان زنان و انجام سونوگرافی توسط آنان‌، مطب‌های خود را تعطیل کردند.

همدان|تعطیلی مراکز سونوگرافی همدان در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان٬ متخصصان سونوگرافی پزشکان عمومی بوده‌اند که برای رسیدن به تخصص در این رشته٬ چهار سال دوره‌های آموزشی تخصصی مربوط به رشته خود را گذرانده‌اند اما مشکلات از زمانی آغاز شد که طی بخشنامه‌ای وزارت بهداشت به شرط گذراندن دوره آموزشی سونوگرافی به مدت سه ماه٬ به فارغ‌التحصیلان رشته زنان و مامایی دارای فلوشیپ پریناتولوژی مجوز انجام سونوگرافی با رعایت تعرفه‌های مصوب ابلاغی در چارچوب کوریکلوم آموزشی رشته تخصصی خود را صادر کرد.

اما این اقدام وزارت بهداشت که بدون مشورت و نظرسنجی از انجمن متخصصان رادیولوژی و سازمان نظام پزشکی٬ انجام گرفته ‌موجب برانگیختن اعتراضات و در نتیجه تعطیلی مراکز سونوگرافی این دسته از متخصصان کشور شده که متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی استان همدان نیز جزو آن هستند. به منظور اطلاع از جزئیات این داستان و شنیدن پاسخ‌های مسئولان به سراغ رئیس سازمان نظام پزشکی استان می‌رویم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان همدان گفت: در دو سال گذشته وزارت بهداشت بخشنامه‌ای را صادر کرد که در آن اجازه انجام سونوگرافی در مراکز دولتی و مناطق کمتر برخوردار به متخصصان زنان داده شد. متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی نسبت به این بخشنامه معترض شدند اما صدایشان به جایی نرسید تا اینکه در ماه گذشته بخشنامه دیگری صادر شد و موجب شد تا عده‌ای دیگر از متخصصان زنان اقدام به انجام سونوگرافی با دریافت تعرفه کنند.

علیرضا مدرکیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: بر اساس قانون مصوب مجلس٬ وزارت بهداشت باید در خصوص بخشنامه‌هایی که مرتبط با تعیین صلاحیت حرفه‌ای پزشکان است با سازمان نظام پزشکی و انجمن تخصصی پزشکان مشورت و هم فکری کنند٬ اما متاسفانه هیچگونه مشورتی انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه انتظار جامعه پزشکی توجه به قوانین بالا دستی است٬ ابراز کرد: بر اساس قوانین مصوب در سال 76 تصمیم گیری‌های مربوط به صلاحیت حرفه‌ای پزشکان باید با نظر و مشورت سازمان نظام پزشکی انجام گیرد.

*تمام سونوگرافی‌های اورژانسی انجام شده است

رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه از مردمی که در این روزها به مطب‌های سونوگرافی مراجعه کردند و با تعطیلی مواجه شدند٬ عذرخواهی می‌کنم، تصریح کرد: در همدان همکاران رادیولوژی کلیه خدمات اورژانسی را به بیماران ارائه دادند.

مدرکیان با اشاره به اینکه متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی در دفعات متعددی اعتراضاتشان را مطرح کردند اما صدایشان به جایی نرسید، ابراز کرد: عدم توجه به اعتراض این دسته از همکاران موجب شد تا این متخصصان بنا به دعوت انجمن رادیولوژی ایران ، در روز های 24 و 25 بهمن مطب‌های خود را تعطیل کرده و برای گفت‌وگو و طرح اعتراضات به وزارتخانه بر‌وند.

وی با اشاره به اینکه صدور بخشنامه بدون توجه به سازمان نظام پزشکی و انجمن تخصصی پزشکان، نادیده گرفتن قوانین بالادستی است، گفت: سازمان نظام پزشکی با هرگونه اختلال در روند خدمت رسانی به مردم مخالف است و امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکل برطرف گردد. مردم بدانند که سازمان کاری را انجام می‌دهد که در آن پای صلاح سلامتی مردم در میان است.

* خود ارجاعی عامل تشدید اشتباهات و خطاهای پزشکی است

رئیس انجمن متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی استان همدان گفت: خود ارجاعی عامل تشدید اشتباهات و خطاهای پزشکی است که در مواردی ممکن است سلامتی عده‌ای را به خطر بیندازد.

جعفر کیهان شکوه در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: سالیانی است که متخصصان زنان براساس بخشنامه وزارت بهداشت٬ اقدام به انجام سونوگرافی و دریافت وجه از بیماران می‌کنند. سال‌هاست نسبت به این اقدام اعتراض داریم و دلیل اعتراضمان هم پدیده خود ارجاعی است که بدون شک عوارضی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: در کشورهای متمدن و پیشرفته خود ارجاعی ممنوع است و هیچ پزشکی حق ندارد که خود بیمار را پذیرش کند و بر اساس تشخیص ناشی از سونوگرافی که خود انجام داده برای بیمار پروسه درمان تعیین کند . هیچ جای دنیا پزشکان غیر از رادیولوژیست برای سونوگرافی از بیماران اخذ وجه نمی‌کنند.

کیهان شکوه با بیان اینکه اما متاسفانه در کشورمان متوجه بروز چنین پدیده‌ای هستیم، ابراز کرد: از سونوگرافی می‌توان به عنوان وسیله کمک تشخیصی بدون دریافت پول اضافه از بیماران استفاده کرد که بخشنامه‌های وزارت بهداشت هم تا کنون ناظر به این مسئله بوده است.

* متخصصان زنان 93 درصد مراجعان خود را سونوگرافی کرده‌اند

رئیس انجمن متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی استان همدان با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور به این نتیجه رسیدیم که متخصصان زنانی که عمل سونوگرافی انجام می دهند، 93 درصد مراجعان خود را سونوگرافی می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که متخصصان زنانی که خود سونوگرافی بیمار را انجام نمی‌دهند، تنها 23 درصد مراجعان خود را به انجام سونوگرافی ارجاع داده اند.

کیهان شکوه افزود: اگر در این پروسه تشخیص و درمان٬ متخصص زنانی همزمان بیمار را ویزیت کند سپس سونوگرافی کرده و در صورت صلاح دید اقدام به جراحی او کند٬ در این میان اگر مشکل و یا اشتباهی پیش آید مستنداتی در دست نداریم تا بدانیم این روند درمان بر چه اساسی انجام شده است.

*مستنداتی را به وزارتخانه فرستادیم اما ‌پاسخی ندادند

وی با بیان اینکه در این باره مستنداتی را نزد وزیر بهداشت فرستادیم اما پاسخ درخوری دریافت نکردیم٬ ابراز کرد: وقتی اعتراضاتمان راه به جایی نبرد بنا به نظر انجمن رادیولوژی ایران تصمیم گرفتیم روزهای 24 و 25 بهمن برای انجام گفت‌وگو به وزارتخانه برویم.

* بهانه کمبود رادیولوژیت را قبول ندارم

رئیس انجمن متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی استان همدان با بیان اینکه صدور اجازه فعالیت سونوگرافی به متخصص زنان به بهانه کمبود رادیولوژیست را قبول ندارم٬ تصریح کرد: اگر تعداد رادیولوژیست در استان ما کم است این کمبود را با افزایش سهمیه رزیدنت های رادیولوژی جبران کنند.

کیهان شکوه در خصوص فعالیت انجام سونوگرافی متخصصان زنان در مناطق کمتر برخوردار، اظهار داشت: باید برای حل مشکل کمبود این مناطق نیز سهمیه رزدیدنت های رادیولوژی مناطق کم برخوردار را افزایش دهند.

* گذراندن چهار سال دوره آموزشی در مقابل دوره سه ماهه اعتراض برانگیز است

وی با بیان اینکه برای اخذ تخصص رادیولوژی و سونوگرافی، چهار سال دوره آموزشی تخصصی را گذرانده‌ایم، افزود: این درحالی است که متخصصان زنان تنها با گذراندن دوره آموزشی می‌توانند بیماران خود را سونو گرافی کنند که ما به این اقدام معترضیم.

رئیس انجمن متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی استان همدان ابراز کرد: رادیولوژی و سونوگرافی علم پیچیده‌ای است که نیاز به تخصص خاص خود را دارد. رادیولوژی علم به هم پیوسته ای است که در تشخیص بیماری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

*38 متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در همدان فعالیت می‌کنند

کیهان شکوه با بیان اینکه در حال حاضر 38 متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در استان همدان فعالیت می کنند، تصریح کرد: در پنج سال گذشته تعداد متخصصان این رشته 15 متخصص بوده که با گذشت پنج سال به 40 متخصص افزایش یافته است.

* مشکل تقسیم نادرست متخصصان رادیولوژی در کشور

وی گفت: متاسفانه شاهد تقسیم ناعادلانه متخصصان رادیولوژی و سونوگرافی در کشور هستیم به طوریکه در تهران 500 متخصص رادیولوژی و سونوگرافی وجود دارد درحالیکه بسیاری از استان هم با کمبود این رشته مواجه‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم اما در پس اعتراضات متخصصان رادیولوژی، این مردم بودند که با درب‌های بسته مطب‌های سونوگرافی مواجه شدند و موفق به انجام سونوگرافی نشدند البته برای انجام بهتر هر اقدامی بهتر است کار را به متخصصان آن رشته بسپاریم در راس همه امور و تصمیم گیری‌ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، کمک به سلامتی مردم را مد نظر قرار دهیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی